|
|
|
Kilka lat temu
sprawdzaliśmy, czy w nowych autach można samodzielnie wymienić
żarówki w przednich światłach. Okazało się, że w niektórych modelach
bez wizyty
w serwisie i
demontażu całych partii karoserii jest to niewykonalne. Olbrzymi
nakład pracy, jak na wymianę części, której żywotność określa się w
setkach godzin! Problem został dostrzeżony nawet przez polityków.
Obecnie obowiązujące normy unijne zobowiązują producentów do tego, by
kierowca mógł wymienić żarówkę samodzielnie. Postanowiliśmy
sprawdzić, czy firmy zastosowały się do nowych uregulowań. Po
oględzinach 35 nowych aut wiemy już, że najgorsze przypadki odeszły w
przeszłość przy okazji modernizacji lub wprowadzenia nowych modeli.
Dwadzieścia z nich wypadło dobrze. Co ciekawe, dobre oceny uzyskiwały
nawet samochody, w których do wymiany żarówki konieczny był demontaż
całego reflektora - niektóre konstrukcje są tak przemyślane, że można
to zrobić szybko i bez użycia narzędzi. Niestety, złe rozwiązania nie
do końca wymarły. W zupełnie nowych modelach: Audi A4, Hondzie Civic,
Nissanie Qashqaiu i Oplu Corsie wymiana żarówki nadal wymaga wiele
cierpliwości, sprzętu i umiejętności. Zasady testu Naszym zdaniem
wymiana żarówek w reflektorach nie powinna stanowić dla kierowcy
problemu. W wielu przypadkach nie uda się jednak tego zrobić bez
wcześniejszego przestudiowania instrukcji obsługi. Dla nas to powód
do krytyki. Podobnie zresztą jak fakt, że wyjęcie żarówki wymaga
wcześniejszego zdemontowania reflektora. Jeśli przy wymianie
potrzebne są narzędzia, czynność staje się jeszcze bardziej
skomplikowana, ale nadal wykonalna dla amatora. Jeżeli jednak przed
wymianą żarówki trzeba jeszcze zdemontować w komorze silnika inne
podzespoły, radzimy udać się do warsztatu. Bardzo Łatwe Smart Fortwo
Wystarczy otworzyć maskę, zdjąć gumowy kapturek i wymienić żarówkę.
Olbrzymi postęp w porównaniu z poprzednikiem Mini Po otwarciu maski
wszystko jest jasne! W tym przypadku nie trzeba żadnej instrukcji, z
wymianą żarówki poradzi sobie każdy Po wyjęciu klosza Skoda Octavia
Jeśli ktoś ma pod ręką instrukcję obsługi, poradzi sobie nawet bez
narzędzi. Ale bez "ściągawki" będzie problem! Ford Mondeo
Do wyjęcia klosza potrzebny jest śrubokręt. Nie znajdziemy go w
fabrycznym zestawie narzędzi. Pewnie padł ofiarą księgowych... Tak
nie można! Nissan Qashqai Po lewej stronie uzyskanie dostępu do
żarówki wymaga demontowania części układu dolotowego. Po prawej jest
łatwiej Opel Corsa Po obu stronach dostęp do żarówek jest utrudniony
przez inne elementy znajdujące się pod maską. Tu pomoże tylko
warsztat Zużyte ksenony Dobre lampy ksenonowe powinny wystarczyć na
ok. 2-3 tys. godzin. Niestety, zwykle to tylko teoria, bo szkodzi im
m.in. jazda po nierównych drogach i związane z tym drgania. Lampy
ksenonowe z czasem tracą swoje właściwości. Jeżeli barwa światła
staje się intensywnie niebieska, oznacza to, że wkrótce trzeba je
będzie wymienić. Gdy po kilku latach eksploatacji przepali się jedna
z lamp, to że względu na dużą różnicę w barwie emitowanego światła
między nową i starą lampą lepiej od razu wymienić obie. Jasne czy
trwałe? Przy zakupie żarówek halogenowych warto pamiętać, że
większość produktów "+50 proc. światła" starcza na krótko,
często zaledwie na 200-300 godzin pracy. Dostępne są też nieco
słabsze, za to trwalsze żarówki, np. TRIFA Long Life. O ile z wymianą
żarówek powinniśmy uporać się samodzielnie, o tyle wszelkie prace
przy lampach ksenonowych należy pozostawić profesjonalistom. Wynika
to z faktu, że do uruchomienia lampy wyładowczej niezbędne jest
bardzo wysokie napięcie (ok. 20 tys. woltów). Wytwarzane jest ono
przez specjalne przetwornice zasilane z instalacji auta. Nieumiejętne
zabiegi obsługowe grożą nawet śmiertelnym porażeniem prądem!
Podsumowanie Przyzwyczailiśmy się już do tego, że mając nowe auto, z
każdym drobiazgiem trzeba jechać do warsztatu. W przypadku świateł to
niedopuszczalne, bo wymiana przepalonej żarówki to kwestia
bezpieczeństwa - powinna być wykonalna dla każdego, i to na
poczekaniu. Tym razem nie pozostaje nam nic innego, jak zgodzić się z
regulacją ECE-R-48, która m.in. nakazuje to właśnie producentom aut.
Źródło: internet
|
|
|
|
|
wysyłka cały kraj:
łódzkie - Łódź, Piotrków Trybunalski, Pabianice, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Radomsko, Sulejów, Kamieńsk, Łask, Rzgów, Zduńska Wola, Bełchatów, Zgierz, Skierniewice, Gorzkowice, Aleksandrów Łódzki, Konstantynów Łódzki,
dolnośląskie - Jelenia góra, Legnica, Wrocław,
kujawsko-pomorskie - Bydgoszcz, Toruń, Włocławek,
opolskie - Opole,
podkarpackie - Rzeszów, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Nisko, Krosno,
świętokrzyskie - Kielce, Sandomierz, Ostrowiec Świętokrzyski,
lubelskie - Lublin, Zamość, Chełm, Biała Podlaska,
mazowieckie - Warszawa , Radom, Płock, Siedlce, Pruszków,
małopolskie - Kraków, Tarnów, Dębica, Nowy Sącz,
pomorskie - Gadańsk, Gdynia, Słupski,
zachodniopomorskie - Szczecin, Koszalin, Świnoujście,
śląskie - Katowice, Chorzów, Ruda Śląska, Bytom, Częstochowa, Zabrze, Dąbrowa Górnicza, Będzin, Tychy, Rybnik!
|